7.1. De Leverancier garandeert de goede werking van het Platform in overeenstemming met de in de specifieke voorwaarden van de offerte vermelde specificaties en functionaliteiten, op voorwaarde dat de Klant de bepalingen van artikel 7.3. respecteert. De Leverancier garandeert bovendien een regelmatig onderhoud aan en actualisering van het Platform. De Leverancier is volledig vrij de noodzaak van bepaalde onderhoudswerken in te schatten. De Leverancier stelt alles in het werk om, in de mate van het mogelijke, de online toegang tot het Platform 7 dagen op 7 en 24 uur op 24 uur te verzekeren, zonder enige garantie dienaangaande. Deze toegang kan worden onderbroken, met name wegens onderhoud en updating, ingevolge storingen of omwille van enige andere technische reden.
Storingen of defecten in het Platform moeten onmiddellijk worden gemeld door de Klant aan de Leverancier.
7.2. De Leverancier, haar leveranciers en/of partners zullen in geen geval aansprakelijk gesteld kunnen worden voor directe of indirecte schade of winstderving, de vergoeding van de aanschaffingskosten voor vervangende producten of diensten, verlies van informatie of gegevens, of enig andere speciale, indirecte, bijkomende of gevolgschade die op enigerlei wijze voortvloeit uit het gebruik van, of het niet kunnen gebruiken van het geheel of een deel van het Platform door de Klant. In het algemeen zullen de Leverancier, haar leveranciers en/of partners in geen enkel geval aansprakelijk zijn voor onrechtmatige daad, voor contractuele of productaansprakelijkheid of voor welke rechtstreekse, onrechtstreekse of incidentele schade dan ook, zoals exploitatieverlies, verlies van winst, verlies van kans, (bedrijfs-)schade, bedrijfsstagnatie of (personeels)kosten, zelfs indien deze zou voortvloeien uit zware fout of herhaaldelijke fout veroorzaakt door het Platform (inclusief de technische werking of onbeschikbaarheid), computervirussen, computermisdrijven, hacking en zelfs indien de Leverancier op de hoogte werd gesteld van deze schade. De Leverancier kan evenmin aansprakelijk worden gesteld, indien de hierboven vermelde schade het gevolg is van een gebrekkige werking van de computerconfiguratie, zowel wegens externe factoren (stroomuitval of –storing, blikseminslag, etc.) als wegens factoren eigen aan de configuratie (defecten, netwerkstoringen, fouten in de systeem- en toepassingssoftware…) noch voor een defect veroorzaakt door een software waarvoor de Leverancier niet verantwoordelijk is. De Leverancier zal niet aansprakelijk zijn voor de niet (tijdige) verlening van het licentiegebruik van het Platform, in geval van overmacht, onrust, of totale of gedeeltelijke staking, met name van de communicatiemiddelen, overstroming, brand. De Leverancier kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor schade door onrechtmatig gebruik van de aan de Klant verleende Licentie (bijv. door misbruik van de door de Klant gekozen gebruikersnaam en/of paswoord). In geval dergelijk misbruik zou vastgesteld worden, zal de Klant onmiddellijk zijn gebruikersnaam en/of paswoord aanpassen en de nodige medewerking verlenen opdat het misbruik zou worden beëindigd. In geen geval zal de totale aansprakelijkheid van de Leverancier en haar leveranciers en/of partners het bedrag van de gefactureerde licentievergoeding (jaarlijkse licentievergoeding of het totaal van de niet-jaarlijkse licentievergoedingen berekend over een periode van een jaar) van het Platform (die de oorzaak is van de schade) overschrijden.
In geval van onrechtmatig gebruik van het Platform door de Klant, in strijd met onderhavige licentiebepalingen, zal de Klant aan de Leverancier een schadevergoeding verschuldigd zijn forfaitair begroot op 5 maal de waarde van de in Licentie gegeven Software, per vastgestelde inbreuk, onverminderd het recht voor de Leverancier om een hogere schadevergoeding te vorderen.
7.3. De Klant is verantwoordelijk voor:
– het gebruik van het Platform volgens de instructies en gebruiksaanwijzingen van de Leverancier en in een aangepaste omgeving;
– het gebruik van een veilig systeem (toestellen, hardware en software), het installeren van de nodige antivirusprogramma’s en het regelmatig updaten daarvan.
De Klant zal tevens garanderen dat alle gegevens die worden opgenomen op een bepaald toestel of gegevensdrager, op voorhand worden verwijderd, indien dit toestel of gegevensdrager van eigenaar verandert, wordt uitgeveegd of vernietigd, of in geval van beëindiging van de Licentie. In dat laatste geval zal de Klant tevens alle bijhorende documentatie en handleidingen vernietigen. De aansprakelijkheid en de garanties in hoofde van de Leverancier zijn uitgesloten in de voormelde gevallen.